מגאנש לדיוואלי: הפסטיבלים של מומבאי שאסור לפספס

תמונה של פסלון של האליל לורד גאנש בזמן הפסטיבל עבורו
תמונה של פסלון של האליל לורד גאנש בזמן הפסטיבל עבורו

מומבאי, השוכנת לאורך הים הערבי, ניצבת כמטרופולין ההומה של הודו, שבו מסורת ומודרניות משתלבות בפסיפס תרבותי תוסס.

החיים החברתיים והתרבותיים של מומבאי מועשרים עמוקות על ידי שורת הפסטיבלים המגוונים והדינמיים שמתקיימים בה לאורך השנה ועוברים דרך אתרים היסטוריים בעיר וגם במקומות מודרניים יותר.

ממהלומות התופים המהדהדות של פסטיבל גאנש צ'טורתי ועד לזוהר האורות של חג דיוואלי, כל פסטיבל במומבאי מתגלה כמחזה מרהיב, ומזמין גם מטיילים וגם מקומיים להשתתף.

ביקור בפסטיבלים הרבים שיש למומבאי להציע פותח צוהר אל נשמתה של העיר, ומציג כל חגיגה כזו כחגיגה תוססת של החיים העשירים והרבגוניים שמובמאי ידועה בהם.

אז לפני שנצא לחקור את הפסטיבלים השונים שנערכים מדי שנה במומבאי, אנחנו מזכירים לכם בויזה פרו כי ישראלים המעוניינים לבקר בהודו צריכים להנפיק ויזה לפני הנסיעה.
כיום, ניתן להנפיק ויזה אלקטרונית להודו בקלות, בעברית ומבלי לצאת מהבית. באמצעות השירות שלנו בויזה פרו, תוכלו להנפיק ויזה להודו במחיר הזול בישראל. כל מה שצריך לעשות זה למלא את טופס הבקשה לויזה להודו באתר שלנו, והויזה תשלח אליכם למייל בתוך 24-72 שעות.

תמונה של מקדש של גאנש מעוטר במנורות ואורות לרגל דיוואלי
תמונה – צוות ויזה פרו

Ganesh Chaturthi

פסטיבל Ganesh Chaturthi, שנחגג בלהיטות ובמסירות ברחבי מומבאי, מציין את הולדתו של לורד גנשה, אל החוכמה והשגשוג בעל ראש הפיל.
פסטיבל זה, המשתרע על פני עשרה ימים, תופס מקום מיוחד בלבבותיהם של תושבי מומבאי, מושך אנשים מכל תחומי החיים למצב קולקטיבי של מסירות וחגיגה.

העיר משתנה במהלך Ganesh Chaturthi, כאשר מיצגי אלילים מפוארים הופכים למוקד של חגיגות ציבוריות. בעלי מלאכה עובדים בקפדנות חודשים מראש על מנת ליצור את האלילים, המשתנים בגודלם מקטנים וצנועים ועד כאלה המתנשאים לגובה רב. אלילים אלה מוצבים במבנים זמניים אשר מעוטרים בקפידה בשכונות ואיזורים שונים במומבאי, והופכים את העיר לגלריה באוויר הפתוח של פסלוני האלילים ההינדואים.

החגיגות הציבוריות הן מחזה של מוזיקה, ריקוד ושמחה קהילתית, כאשר מאמינים מתאספים במספרים גדולים כדי להתפלל ולהשתתף בחגיגות. שיאו של הפסטיבל מסומן על ידי התהלוכות הסוחפות לטקס Visajan, שבו מצעידים את פסלוני האלילים ברחובות לצלילי מזמורים ומוזיקה, ולבסוף הם נטבלים במים.

מעשה זה מסמל את חזרתו של לורד גנשה למשכנו השמימי, ולוקח עמו את חוסר המזל של החסידים, ומהווה מפגן עמוק של אמונה ורגש, המציג את הקשר הרוחני העמוק וההרמוניה הקהילתית של מומבאי.

Ganesh Chaturthi נחגג מדי שנה, בדרך כלל בחודש אוגוסט או ספטמבר. הפסטיבל מתחיל ביום הרביעי (Chaturthi) של ההינדי בהדראפדה. התאריכים המדויקים משתנים מדי שנה ומותאמים ללוח השנה הירחי ההינדי.

הפסטיבל משתרע על פני 10 ימים, ומגיע לשיאו ביום הארבעה עשר (Anant Chaturdashi). בתקופה זו מומבאי (יחד עם חלקים אחרים של הודו), שקועה בחגיגות תוססות.

תמונה של פסלון של האל לורד גאנשה
תמונה – צוות ויזה פרו

דיוואלי (Diwali): פסטיבל האורות

דיוואלי, הידוע בשם פסטיבל האורות, הוא אחד הפסטיבלים הנחגגים ביותר במומבאי, המסמל את ניצחון האור על החושך והטוב על הרוע.

הפסטיבל ההינדי הזה מכבד את חזרתו של לורד ראמה לאיודהיה לאחר שהביס את מלך השדים ראוואנה, כפי שסופר באפוס רמאיאנה. דיוואלי מפגיש אנשים מקהילות שונות במומבאי, ומטפח רוח של אחדות ושמחה.

במהלך דיוואלי, שבדרך כלל נופל באוקטובר או נובמבר, מומבאי עוברת מהפך מהפנט. העיר מוארת במיליוני דיאות (מנורות שמן), נרות ומנורות, המעטרים בתים, רחובות וחללים ציבוריים. קו הרקיע מתמלא בזיקוקים, מה שמוסיף לאווירה החגיגית.

השווקים הומים בקונים שקונים ממתקים, בגדים חדשים ומתנות, מכיוון שהם חלק בלתי נפרד ממסורת הדיוואלי.

מפגשים משפחתיים הם לב ליבה של החגיגה, במהלכם מנקים ומקשטים את הבית, ואנשים מתכנסים כדי לבצע טקסים דתיים יחד. ביקור במקדשים, תפילות וזיקוקים הם גם מרכזיים בחגיגות דיוואלי במומבאי.

חגיגת חמשת הימים של דיוואלי מעודדת תחושת קהילה ומביאה שמחה ושגשוג לחייהם של תושבי מומבאי וכל ההינדים באשר הם.

חג האורות דיוואלי נחגג במומבאי עם נרות דולקים לאורך דרך בעיר
תמונה – צוות ויזה פרו

לילות נבראטרי ודנדיה (Navratri and Dandiya Nights): ריקוד של מסירות

נבראטרי, פסטיבל המוקדש לסגידה לאלוהות ההינדית דורגה, תופס מקום משמעותי בלוח השנה התרבותי של מומבאי. נבראטרי, הנמשך על פני תשעה לילות, נחגג במסירות עצומה ובהתלהבות ברחבי העיר.

הפסטיבל מתרחש בדרך כלל בספטמבר או אוקטובר, תאריך אשר משתנה מדי שנה בהתאם ללוח הירח ההינדי.

זה הזמן שבו מומבאי מתעוררת לחיים עם המקצבים של ריקודי הדנדיה והגרבה (Dandiya, Garba), צורות ריקוד מסורתיות שהן מרכזיות בחגיגות הנבראטרי.

ריקודי דנדיה וגארבה הם נקודות השיא התוססות של נבראטרי במומבאי, ומושכים אנשים מכל הגילים להשתתף בחגיגות. גרבה מבוצעת לפני הארטי (Aarti) (טקס פולחן) כמופע מסור לכבוד האלה, בעוד ש-דנדיה הוא ריקוד תוסס המבוצע עם מקלות, המסמל קרב מדומה בין האלה לבין מהישאסורה, מלך השדים האדיר. ריקודים אלו אינם רק טקסים דתיים אלא גם אירועים חברתיים המטפחים את הקשר הקהילתי.

המשתתפים מתלבשים בלבוש מסורתי צבעוני, כאשר נשים עוטות חאניה צ'וליס רקומה להפליא (תלבושת מסורתית של שלושה חלקים) וגברים לובשים קדיוס (סוג של קורטה) וטורבנים. אולמות הריקודים, החל מאולמות קהילתיים ועד למגרשים פתוחים, מעוטרים באורות ופרחים, ויוצרים אווירה חגיגית.

השתתפות קהילתית היא סימן ההיכר של נבראטרי במומבאי, כאשר אנשים מתכנסים כדי ליהנות מהריקודים, המוזיקה ורוח הביחד שהפסטיבל מגלם.

תמונה של רקדניות רוקדות את ריקוד הדנאדיה המסורתי במהלך פסטיבל נבראטרי במובמאי
תמונה – צוות ויזה פרו

עיד-אל-פיטר (Eid-ul-Fitr): שיא של אמונה והרמוניה

עיד-אל-פיטר בולט כחגיגה משמעותית במומבאי, המציינת את סוף הרמדאן, חודש הצום הקדוש לאסלאמי. החג נחגג על פי לוח השנה הירחי האיסלאמי, בדרך כלל ביום הראשון של שוואל לאחר סיום הרמדאן, התאריך המדויק שלו משתנה מדי שנה, בהתבסס על לו השנה המוסלמי.

פסטיבל זה מביא לידי ביטוי את המגוון התרבותי העשיר של מומבאי, ומציג את האוכלוסייה המוסלמית המשמעותית של העיר בתוך הפסיפס הרחב יותר של חגיגות דתיות. לאחר חודש שהוקדש לצום, הרהור ותפילה, עיד-אל-פיטר מתחיל בתפילות מיוחדות במסגדים ובשטחים פתוחים גדולים, והוא מושך יחד מוסלמים בביטוי עמוק של אמונה ואחדות.

החגיגה היא שילוב של הרהור רוחני ושמחה קהילתית. לאחר התפילות, היום נמשך עם ביקורים בין חברים ובני משפחה, חילופי מתנות וחגיגה עם מאכלים מסורתיים כמו ביריאני. חלק בלתי נפרד ברוחו של החג (עיד) הוא זכאת אל-פיטר, נוהג של צדקה המדגיש את חשיבות הנדיבות והאכפתיות בתוך הקהילה.

ברקע שלל הפסטיבלים ההינדואיים של מומבאי, עיד-אל-פיטר מתגלה כעדות תוססת למורשת המוסלמית של העיר, ומטפחת תחושה של הרמוניה קהילתית. הרחובות שופעים באנרגיה חגיגית, כאשר אנשים, לבושים בלבוש חדש, מתענגים על החגיגות, משקפים את הרוח והעושר התרבותי של העיר.

פסטיבל קלה גודה לאמנויות (Kala Ghoda Arts Festival): פסיפס תרבותי

פסטיבל אמנויות קאלה גודה, מגדלור לחובבי אמנות ותרבות, מתקיים מדי שנה במומבאי, בדרך כלל בפברואר. הוא נמשך על פני תשעה ימים ומרכזו באזור Kala Ghoda, הידוע בפסל הסוס השחור הייחודי שלו.

מטרתו העיקרית של הפסטיבל היא לטפח הערכה עמוקה יותר של האמנויות, המשתרעת על קשת רחבה מאמנויות חזותיות, יצירה, מוזיקה, ריקוד ותיאטרון.

הפסטיבל הוא חלון ראווה תוסס הכולל שפע של אירועים, סדנאות ותערוכות. המשתתפים יכולים לבקר בין היתר במיצבי אמנות, מופעי רחוב, הקרנות סרטים ואירועים ספרותיים. הסדנאות מספקות התנסות מעשית בצורות אמנות שונות, ומזמינות השתתפות לאנשים מכל קבוצת גיל או ניסיון אומנותי.

עבור אמנים מקומיים וסצנת האמנות של מומבאי, פסטיבל האמנויות של קאלה גודה משמש פלטפורמה משמעותית. הפסטיבל לא רק מנגיש את עבודתם לקהל רחב יותר אלא גם ממריץ את שוק האמנות המקומי ומעודד יצירת קשרים בין אמנים, אוהבי אמנות ואנשי מקצוע בתעשייה.

הפסטיבל מילא תפקיד מכריע בהחייאת מתחם קאלה גודה, והפך אותו למרכז תרבותי המושך מבקרים מרחבי העיר ומחוצה לה, ומדגיש את מעמדה של מומבאי כמרכז מוביל לאמנות ותרבות בהודו.

פסטיבל הסרטים הבינלאומי של מומבאי: מסע קולנועי במומבאי

פסטיבל הסרטים הבינלאומי של מומבאי (MIFF) הוא אירוע מוביל בעולם הקולנוע, שנחגג בזכות הצגת מגוון רחב של סרטים, מההפקות האחרונות של הקולנוע ההודי ועד כותרים בינלאומיים עטורי שבחים.

הפסטיבל מתקיים מדי שנה, בדרך כלל בחודשים הראשונים של השנה, והופך את מומבאי למרכז שוקק של יוצרי קולנוע, מבקרים וחובבי קולנוע מרחבי העולם.

MIFF משמש פלטפורמה חיונית עבור יוצרי קולנוע מבוססים ומתפתחים כאחד, ומציע להם את ההזדמנות להציג את עבודתם לקהל רחב ולעסוק בדיונים משמעותיים על האמנות והמלאכה של יצירת הקולנוע. לוח הזמנים של הפסטיבל עמוס בהקרנות סרטים בז'אנרים ושפות שונות, דיוני פאנל המתעמקים בהיבטים קריטיים של קולנוע וסדנאות המיועדות ליוצרי קולנוע שואפים.

אחד משיאי הפסטיבל כולל את האינטראקציה בין חובבי קולנוע ואנשי התעשייה. הופעות של סלבריטאים מוסיפות זוהר לאירוע, והופכות אותו לא רק לחגיגה של קולנוע אלא גם לנקודת מפגש לאלה שמעצבים ומשפיעים על הנוף הקולנועי בהודו ובעולם.

מחשבות אחרונות על הפסטיבלים של מומבאי

סיומו של המסע שלנו דרך פסטיבלי התרבות התוססים של מומבאי ומציג לראווה עיר המשגשגת על גיוון, מסורת וחדשנות.

פסטיבלים אלו, מהמפגשים הרוחניים של גאנש צ'טורתי ועיד-אל-פיטר ועד למופעי הראווה היצירתיים של פסטיבל קאלה גודה והנפלאות הקולנועיות של פסטיבל הסרטים הבינלאומי של מומבאי, מהווים את הזהות התרבותית של מומבאי.

הם לא רק מציעים צוהר אל השטיח העשיר של החיים במומבאי אלא גם מזמינים אותנו להשתתף בשמחה, במסירות ובהרמוניה הקהילתית שמגדירים את המטרופולין ההומה הזה.

שתפו עכשיו